استایل

برند محبوب دیور

نام کریستین دیور یادآور مد کلاسیک جاودانه است و با زیبایی و ظرافت زنانه گره خورده است. این برند فرانسوی که دیگر هفتاد ساله شده است، زیباترین لباس‌ها را برای زنان سراسر جهان ارائه می‌کند. در این مطلب درباره برند دیور و دیدگاه او درباره مد صحبت می‌کنیم و در پایان به حقایق جالبی درباره این برند اشاره خواهیم کرد.

از تولد تا آغاز به کار

کریستین دیور در سال ۱۹۰۵ در شهر ساحلی گرانویل در فرانسه به دنیا آمد. ۵ ساله بود که خانواده‌اش به پاریس نقل‌مکان کردند. ازآنجاکه پدرومادرش دوست داشتند او یک دیپلمات شود، او را به مدرسه علوم سیاسی فرستادند؛ اما آینده‌ای روشن‌تر در انتظار کریستین بود.کریستین مردی انعطاف‌پذیر بود. به همین دلیل خیلی زود خودش را جمع‌وجور کرد و به‌عنوان دستیار طراحی روبرت پیگه (Robert Piguet) که یک خیاط پاریسی بود، کارش را آغاز کرد. بعد از آن مدتی با لوسین للونگ (Lucien Lelong) که طراح لباس بود کار کرد. در مدتی که با للونگ بود، با پیر بالمین (Pierre Balmain) که از بزرگان صنعت مد بود آشنا شد و دوستی خوبی بینشان برقرار شد.

تاسیس خانه دیور

پس از جنگ جهانی دوم، در ۱۶ دسامبر ۱۹۴۶، دیور خانه مد کریستین دیور را تأسیس کرد؛ اما سه ماه طول کشید تا در ۱۲ فوریه ۱۹۴۷ اولین مجموعه لباس‌هایش به نمایش درآمد. به همین دلیل دیور همیشه سال ۱۹۴۷ را آغاز کارش می‌دانست.

دیور از همان ابتدا اوت کوتور (Haute Couture اصطلاحی فرانسوی برای لباس‌های خاص و با دوخت سطح بالا) را به مد پاریسی بازگرداند و با مجموعه لباس‌هایی کاملا متفاوت و جدید، برای همیشه این صنعت را در فرانسه تغییر داد.

عطر های معروف دیور

به گفته سازمان دیور، سال ۱۹۴۷ سالی بود که کریستین دیور، اولین عطر خود را، با نام میس دیور (Miss Dior) ارائه نمود. دیور صنعت عطرسازی را با عطر میس دیور، که به یاد خواهرش کاترین دیور نام‌گذاری شده بود، با یک حرکت انقلابی روبه‌رو کرد. شرکت کریستین دیور، دارای ۲۵٪ درصد از سهام، شرکت عطریات کاتی ۳۵٪ درصد از سهام و شرکت بوساک ۴۰٪ درصد از سهام تجارت عطر را، در دست داشتند. امروزه محصولات خوشبو کننده عطر های دیور نظیر عطر ها و ادکلن های بسیار مختلفی می باشد و سلیقه هر فردی را پوشش می دهد. قیمت بسیار بالای محصولات دیور باعث شده است تا این برند به یک برند لاکچری مبدل شود.  

ورود ایو سن لوران به دیور

در سال ۱۹۵۵، ایو سن لوران کار با کریستین دیور را آغاز کرد. او فقط ۱۹ سال داشت که به خانه دیور آمد و در آنجا به‌عنوان دستیار دیور استخدام شد. طولی نکشید که دیور آن نابغه خلاق پشت چهره این جوان فرانسوی را کشف کرد. تا جایی که دو سال بعد به ملاقات مادرش رفت و به او گفت پسرش را به‌عنوان جانشین خودش در خانه مد انتخاب کرده است. ایو در آن زمان ۲۱ سال بیشتر نداشت؛ اما دیور به‌روشنی آن خلاقیت و استعداد جادویی سن لوران را می‌دید.

مرگ زودهنگام کریستین

کریستین ناباورانه در سال ۱۹۵۷ بر اثر حمله قلبی درگذشت؛ درحالی‌که فقط ۵۲ سال داشت. کل صنعت مد این فقدان عظیم را عمیقا احساس کردند؛ زیرا می‌دانستند کریستین نمادی در این صنعت ایجاد کرده است که هنوز کاملا جوان است و به بنیانگذارش برای بالغ‌شدن نیاز دارد. با این حال، برای اینکه این برند پس از مرگ صاحبش از مسیر منحرف نشود، سن لوران را به مدیریت هنری برند منصوب کردند.

سن لوران ۲۱ ساله میراث دیور را حفظ کرد و تا حد زیادی دیدگاه خلاقانه اصلی آن را دست‌نخورده نگه داشت. با این حال، او به‌دنبال این بود که کمر سفت و کیپ لباس‌های مجموعه نیو لوک را کمی آزادتر طراحی کند. متأسفانه او نتوانست کاری از پیش ببرد؛ زیرا در سال ۱۹۶۰ برای خدمت در ارتش فرانسه فراخوانده شد و مجبور شد از این برند جدا شود.